Hvad er det, der gør en forskel, når tyske virksomheder vælger danske leverandører som Linimatic? Det spørgsmål har vi stillet til direktør Reiner Perau fra Dansk-Tysk Handelskammer:
”Jeg bruger faktisk ofte Linimatic som et godt eksempel”, fortæller Reiner Perau og forklarer: ”Når de store tyske bilproducenter ikke så let får øje på de danske leverandører, skyldes det, at de fleste virksomheder i Danmark er ret små. Når Linimatic alligevel producerer emner, der sidder i biler fra Audi, Daimler og BMW skyldes det, at I arbejder hårdt - og forfølger enhver kontakt I får, med de tyske underleverandører til bilindustrien”, forklarer Reiner Perau. Han giver følgende bud på, hvad der er vigtigt, når danske virksomheder alligevel får succes i Tyskland:
Fem ting, der gør en forskel ifølge Reiner Perau:
- De har nogle klare unikke fordele – som de kan formidle det klart og tydeligt
- De er velforberedte, når de tager kontakt – har alle papirer i orden og er klar til at svare på alle spørgsmål med det samme
- De følger op og er vedholdende, når de har fået en kontakt
- De udviser høj grad af fleksibilitet og kvalitet
Pris og kvalitet – men også nærhed
”Pris og kvalitet er topscorere, når vi spørger hvilke faktorer, der er vigtigst, når virksomhederne skal forklare, hvem de vælger som handelspartnere”, fortæller Reiner Perau, ”Men Danmark og danske virksomheder har desuden et godt image i Tyskland. Og dertil kommer den geografiske nærhed. Set i forhold til fx Asien, er Danmark jo tæt på”.
Er fleksible og innovations-stærke
”Det, man kan kalde de danske virksomheders innovations-styrke hænger også sammen med fleksibiliteten. Det, at kunne tilpasse sig kundens behov for en hurtig og præcis omstilling. Det at kunne producere - også i weekenden - hvis behovet opstår. Det er også en kvalitet, som I kan fremhæve”, afslutter Reiner Perau.
Linimatic er medlem af Dansk-Tysk Handelskammer. Rådgiverne her har indsigt i begge markeder og kender virksomhedernes vilkår i begge lande. Læs mere her: www.handelskammer.dk/dk/